Stay True! Stay Awesome!

Direktlänk till inlägg 5 december 2012

Hej, och välkommen till Sverige!

Av Herr Dunderskägg - 5 december 2012 18:28


Det kräksnöar (3-5 dm). I år igen. På ett par dygn. Är folk förberedda? Näe... Otippat? Inte särskilt.


Och folk blir lika förvånade varje år. Jag tror jag skriver om sånt här för tredje året i rad nu. Folk blir så skärrade över att lite snö faller. Folk kör för fort/vårdslöst och kör av. Man kan tro att vissa har hittat sina körkort i Hobbexkatalogen.


Nej, detta väder är väldigt normalt och det är inget ovanligt att det händer. 3-5 decimeter på ett par dygn?

Det är normalt. Ni kanske fattar? Det är normalt med sådant snöfall. 2-3 gånger varje år kommer det sånt här snöfall. Drivbildning är väldigt vanligt i Sverige.


Vi har ett sådant klimat att denna sortens "oväder" kommer drabba oss, även nästa år.


Men nej, det blir ett hat mot vädret - som att man kan styra över det? Idioti...


Sen tog jag upp hur jag anser att infrastrukturen håller i Sverige vad gäller tåg, bussar etc... Men då ska allt vridas till att jag är en besserwisse, en know-it-all, en idiot och en person som tror han är bättre än alla andra.
Vilket absolut inte är fallet. Lite irriterad just nu bara...


Min senaste Facebookstatus är som följande:
"‎'Snökaos', 'Inställda tåg', 'SL ställer in bussar', 'UL ställer in bussar'... Ja, i år igen... Inget man blir chockad över, direkt. Fråga folk i Finland, Ryssland etc om dom nånsin ställt in ett tåg för några decimeter snö?! Hah..."


...och i och med det menar jag att dom är överlägsna oss vad gäller bussavgångar och tågavgångar etc...

 

Det blev en liten diskussion där jag ansåg att man visst kan köra i sånt här väder bara man tar det lugnt. Då fick jag kommentarer som ställde sig frågande till den punkt att det kunde tros vara personliga påhopp och hets emot mig som person.

Ja, jag har faktiskt kört i sånt här väder förr, utan att åka i diket, krocka eller varit med om övriga missöden.

 

Lägg ner nu för helvete!

 

Jag säger som brorsan som bor i Skellefteå: "...kom hit. En meter kom i helgen. Helt normalt. Trafiken gick lite långsammare bara."

 

Skillnad på folk och folk beroende på vart man bor. Folk häromkring (flatlandsbor, nollåttor och övriga stadsbor) blir ju jävlar i mig bortskämda och tror att allt ska ordna sig varje år så fort snön kommer och förberedelsen är så jävla dålig så man blir alldeles matt. 

 

En eloge går ut till alla som är ute och plogar vägar, jobbar som djur för att hålla vägarna någorlunda körbara, ni som drar upp bilar ur dikena dygnet runt nu och till alla er som faktiskt vet hur man kör bil.

 

Stay true. Stay awesome. Stay safe.


 
 
Grimgoth

Grimgoth

6 december 2012 14:33

Fattar som sagt inte att det blir kaos varje år, vi borde ha lärt oss sedan länge!

http://grimgoth.blogg.se

Herr Dunderskägg

7 december 2012 20:23

Amen to that, brother!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Herr Dunderskägg - 29 april 2017 23:35

För 16 månader sedan ändrades mitt liv, radikalt.   Jag blev lämnad av den största kärleken jag någonsin haft. Hela min värld vändes uppochned och jag hamnade i ett chocktillstånd som släppte 6 månader efter att förhållandet tagit slut.  6 måna...

Av Herr Dunderskägg - 17 mars 2017 23:19

"Tyst. Säg inget." berättar hjärnan."Ingen kommer ändå att lyssna.", fortsätter den. Jag måste ändå få ur mig mina tankar. Hela min kropp skriker "NEJ!! SÅ JÄVLA ONÖDIGT ATT KLAGA!!" Ja... Kanske... Men... Jag behöver en kram. Jag behöver en lu...

Av Herr Dunderskägg - 10 augusti 2016 16:07

  Inget ont som inte har något gott med sig, brukar det ju heta. Nej, precis. Men ibland tar det tid innan man upptäcker att det faktiskt kanske finns något gott i allt elände.   För lite mer än 7 månader ändrades mitt liv totalt. På bara en mi...

Av Herr Dunderskägg - 30 juni 2016 17:26

  Här sitter jag. Nyss hemkommen från jobbet.    Här sitter jag. I min lägenhet.    Här sitter jag. Med tårar rinnandes längs kinderna.   Här sitter jag. Ensam.   Livet blir inte som man väntat sig. Det är en sak som är säker.    ...

Av Herr Dunderskägg - 28 juni 2016 17:34

  En vilsen själ i en allt för stor och otydlig värld.   Jag kanske syns mer än jag borde. Jag tar nog mer plats än vad jag förtjänar. Jag låter mer än vad folk orkar höra på. Jag kanske är överdrivet på.    En stor personlighet i en ...

Presentation


Skäggig. Bloggar ibland.

Omröstning

Hur länge har du följt bloggen?
 Sedan starten 2009
 Följer den bara sporadiskt
 Hittade den just
 Din blogg är skit, vem bryr sig?

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards