Stay True! Stay Awesome!

Direktlänk till inlägg 6 maj 2010

Artistnamn: Kul grej eller overkill?

Av Herr Dunderskägg - 6 maj 2010 13:26


Det här med att alla både hårdrockare och radiopopare har artistnamn. Är det en kul grej, eller något som kan tolkas som lite overkill?

Vissa artistnamn vill man ju bara garva åt egentligen. Ta namn som till exempel
Vanilla Ice och Lady GaGa... Liksom... I mina ögon ruggigt töntiga artistnamn.


Sen finns det ju de artister som tagit/tog väldigt neutrala artistnamn, som till exempel Freddie Mercury, Elton John, Bob Dylan och Ritchie Valens... Vissa av dom hade kanske namn som inte alls skulle bli ihågkomna, utan man valde något neutralt och något som är lätt att komma ihåg. Visserligen är ju de två jag nämnde först inte ihågkomna för något stort dom gjort, utan snarare för sina bristande sångkunskaper och hur dom klär sig osv... Inte för sina röster, som de fyra sista jag nämnde. Vem som helst kan sjunga med hjälp av en dator. Och vem som helst kan prata i takt med musiken. Ingen direkt utmaning...


När dagens radiopopare och den delen av artisterna tar artistnamn så får man känslan av att det är lite overkill. Kan man inte sjunga och inte har någon känsla för det man gör kan man lika gärna ha ett lika tråkigt namn, som den musiken man håller på med. "Populärmusiken" idag är under ALL kritik. Det är fanimej på tiden att vi får Bandit Rock här i Uppland! Bort med tråkiga Lugna Favoriter och in med lite ÖS!! Tack för den, säger jag och lyfter på hatten! Inte en dag för tidigt.


Hårdrockmusiker (från metalerans början) har som oftast tagit något glamorösare namn som fortfarande har en viss grund i deras juridiska namn.

Kolla bara på ett praktexempel i Ozzy Osbourne, som bara bytte ut sitt förnamn men som behöll sitt juridiska efternamn. Men det gäller som sagt att hitta ett bra artistnamn som passar in i det man gör. Vissa artistnamn kan vara aningen för mycket ibland. Som till exempel alla RNB och Hiphopare som ska ta typ "T-Bone", "Lil' Wayne" eller "Jay-Z"... Men alla genrer har ju sina ideér om vad som är häftigt och coolt... Många hårdrockare (speciellt inom 80-talets metalscen) använde/använder till exempel väldigt många X, Z, Y och satt/sätter en twist på sitt eget namn med hjälp av dom bokstäverna. Själv tycker jag att det är upp till var och en, men tänk för helvete efter så det inte blir lite utav en töntstämpel på ditt namn när det är tänkt att det ska vara lite coolare än ditt vanliga namn.


Nåja, vi får se om man själv väljer något artistnamn i framtiden... En kul grej, om man väljer rätt namn, annars känns det lite overkill. Men jag vill samtidigt inte vara en tråkig Svensson, och heta Daniel Eriksson liksom när man är ute och lirar. Utan då kan det nog vara roligare att ha någon twist på sitt namn, så varför inte använda Danny Dee även ute på scenerna?! Sen beror det på hur seriös man är som person också, såklart. Man kan lira riktigt sjysst musik, men man tar det inte på sånt stort allvar, utan man tar ett random namn som inte alls har något som helst med musiken man lirar att göra.


Nåja... 


Stay awesome friends!


_____________________________________

Jaktpiloter får oftare döttrar än söner därför att X-kromosonerna (som ger flickor) i spermierna, bättre tål den hårda påverkan av gravitationen än Y-kromosonerna (som ger pojkar).

 
 
Ingen bild

Joel

6 maj 2010 14:46

Fast bandit är fan inte mycket att hänga i ballen, samma grund som dom vanliga kanalerna; välj ut ett par låtar som är hittar för tillfället, nöt dom ett par gånger i timmen och stoppa in nån klassiker emellan. Nä, radio kan bortrationaliseras 9/10gr. Ett ok substitut till tystnad.

 
Johanna

Johanna

7 maj 2010 10:01

Håller med Joel.. vad har bandit att komma med eg.? samma samma hela tiden.. men ett plus är deras radiopratare och events
men musikväg så är nästan P3rockster bättre
Vi ses Tjing!

http://www.yohaana.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Herr Dunderskägg - 29 april 2017 23:35

För 16 månader sedan ändrades mitt liv, radikalt.   Jag blev lämnad av den största kärleken jag någonsin haft. Hela min värld vändes uppochned och jag hamnade i ett chocktillstånd som släppte 6 månader efter att förhållandet tagit slut.  6 måna...

Av Herr Dunderskägg - 17 mars 2017 23:19

"Tyst. Säg inget." berättar hjärnan."Ingen kommer ändå att lyssna.", fortsätter den. Jag måste ändå få ur mig mina tankar. Hela min kropp skriker "NEJ!! SÅ JÄVLA ONÖDIGT ATT KLAGA!!" Ja... Kanske... Men... Jag behöver en kram. Jag behöver en lu...

Av Herr Dunderskägg - 10 augusti 2016 16:07

  Inget ont som inte har något gott med sig, brukar det ju heta. Nej, precis. Men ibland tar det tid innan man upptäcker att det faktiskt kanske finns något gott i allt elände.   För lite mer än 7 månader ändrades mitt liv totalt. På bara en mi...

Av Herr Dunderskägg - 30 juni 2016 17:26

  Här sitter jag. Nyss hemkommen från jobbet.    Här sitter jag. I min lägenhet.    Här sitter jag. Med tårar rinnandes längs kinderna.   Här sitter jag. Ensam.   Livet blir inte som man väntat sig. Det är en sak som är säker.    ...

Av Herr Dunderskägg - 28 juni 2016 17:34

  En vilsen själ i en allt för stor och otydlig värld.   Jag kanske syns mer än jag borde. Jag tar nog mer plats än vad jag förtjänar. Jag låter mer än vad folk orkar höra på. Jag kanske är överdrivet på.    En stor personlighet i en ...

Presentation


Skäggig. Bloggar ibland.

Omröstning

Hur länge har du följt bloggen?
 Sedan starten 2009
 Följer den bara sporadiskt
 Hittade den just
 Din blogg är skit, vem bryr sig?

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards