Stay True! Stay Awesome!

Direktlänk till inlägg 31 juli 2009

En Legend Har Somnat In. || Rest in Peace Sir Bobby Robson.

Av Herr Dunderskägg - 31 juli 2009 16:20


En legend har lämnat oss. Sir Bobby Robson avled idag efter en lång tids kamp mot cancern. Han blev 76 år gammal.
1991 fick han diagnosen lungcancer, och han kämpade emot den i 18 år. 2008 uttalade han sig om cancern och erkände sig besegrad:

"My condition is described as static and has not altered since my last bout of chemotherapy... I am going to die sooner rather than later. But then everyone has to go sometime and I have enjoyed every minute."

Sir Bobby Robson var en av de största inom Brittisk fotboll, men hann även med att träna storlag såsom Barcelona, Porto, PSV Eindhoven och Newcastle United.

Som aktiv spelare gjorde han 583matcher inom klubblagssammanhang, och hann med att göra 133 mål. I landslaget gjorde han 20 matcher, och stänkte in 4 baljor.

Under sin aktiva spelarkarriär var han en offensiv yttermittfältare som älskade att gå in i banan och skapa målchanser och sätta sina lagkamrater i bra lägen.

Sir Bobby Robson kommer vara en saknad karaktär, då han under 5 säsonger tränade laget i mitt hjärta, Newcastle United. Under den tiden hann han väl inte göra några stordåd, men hade ändå en stabilitet som tränare under sin tid i Newcastle. Ett lugn, en världsvanhet och en enorm rutin.


Sir Bobby, blev vald in i English Football Hall of Fame 2003. 2005, efter att ha avslutat sin tränarkarriär i Newcastle, fick han utnämningen; Honorary Freeman of Newcastle. Något som han beskrev som "Den stoltaste stunden i mitt liv.". Han fick under de sista åren i livet ta emot mängder av utnämnelser och priser, t ex: CBE (Commander of the Brittish Empire, en av de brittiska ordrarna.), UEFA President's Award (för sina tjänster för fotbollen), Lifetime Achievement Award och Emerald UEFA Order of Merit Award.

Helt enkelt, var Sir Bobby Robson en av de allra största inom fotbollen över hela världen. Fem dagar före sin död fick Mr. Robson uppleva sin sista match, när orginallagen ifrån den klassiska VM-finalen mellan England och Väst-Tyskland spelade en uppvisningsmatch ("Sir Bobby Robson Trophy match".), där England fick sin revansch för strafförlusten senast. England vann med 3-2. Något som jag tror gladde Sir Bobby.

Vila i frid nu, jag hoppas du har det bättre på andra sidan. En stor saknad sprider sig i mitt stolta Newcastlehjärta.

Efter sig lämnar Sir Bobby Robson, sin fru, Elsie, och sina tre söner, Andrew, Paul och Mark.


FAKTA (spelare och tränare):


Spelare:
1950-1956 - Fulham | Matcher: 152 | Mål: 68
1956-1962 - West Bromwich Albion | Matcher: 239 | Mål: 56
1962-1967 - Fulham | Matcher: 192 | Mål: 9

1957-1962 - Engelska Landslaget | Matcher: 20 | Mål: 4

Tränare:
1968: Fulham
1969-1982: Ipswich Town
1982-1990: Englands Landslag
1990-1992: PSV Eindhoven
1992-1994: Sporting Lissabon
1994-1996: FC Porto
1996-1997: FC Barcelona
1997-1999: PSV Eindhoven
1999-2004: Newcastle United FC
2006-2007: Konsult f. Irlands Landslag



[With love & Respect. Daniel]

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Herr Dunderskägg - 29 april 2017 23:35

För 16 månader sedan ändrades mitt liv, radikalt.   Jag blev lämnad av den största kärleken jag någonsin haft. Hela min värld vändes uppochned och jag hamnade i ett chocktillstånd som släppte 6 månader efter att förhållandet tagit slut.  6 måna...

Av Herr Dunderskägg - 17 mars 2017 23:19

"Tyst. Säg inget." berättar hjärnan."Ingen kommer ändå att lyssna.", fortsätter den. Jag måste ändå få ur mig mina tankar. Hela min kropp skriker "NEJ!! SÅ JÄVLA ONÖDIGT ATT KLAGA!!" Ja... Kanske... Men... Jag behöver en kram. Jag behöver en lu...

Av Herr Dunderskägg - 10 augusti 2016 16:07

  Inget ont som inte har något gott med sig, brukar det ju heta. Nej, precis. Men ibland tar det tid innan man upptäcker att det faktiskt kanske finns något gott i allt elände.   För lite mer än 7 månader ändrades mitt liv totalt. På bara en mi...

Av Herr Dunderskägg - 30 juni 2016 17:26

  Här sitter jag. Nyss hemkommen från jobbet.    Här sitter jag. I min lägenhet.    Här sitter jag. Med tårar rinnandes längs kinderna.   Här sitter jag. Ensam.   Livet blir inte som man väntat sig. Det är en sak som är säker.    ...

Av Herr Dunderskägg - 28 juni 2016 17:34

  En vilsen själ i en allt för stor och otydlig värld.   Jag kanske syns mer än jag borde. Jag tar nog mer plats än vad jag förtjänar. Jag låter mer än vad folk orkar höra på. Jag kanske är överdrivet på.    En stor personlighet i en ...

Presentation


Skäggig. Bloggar ibland.

Omröstning

Hur länge har du följt bloggen?
 Sedan starten 2009
 Följer den bara sporadiskt
 Hittade den just
 Din blogg är skit, vem bryr sig?

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards