Stay True! Stay Awesome!

Alla inlägg den 17 september 2010

Av Herr Dunderskägg - 17 september 2010 14:11


Som nog alla borde veta vid detta laget har Dream Theaters grundare och ledare, Mike Portnoy, lämnat bandet efter 24 år. Mike gick ut och sa att han ville ha ett break, men att det inte accepterades av övriga medlemmar då dom ville fortsätta spela in album och turnera. Han var på väg att bli utbränd och då var den enda vägen ur det hela att hoppa av bandet han startat och tagit hand om alla dessa år.

Det var t.o.m hans far som döpte bandet...


Vem ska nu ersätta Portnoy? Kan man ens fylla upp efter en så duktig trummis? Han är ju i den absoluta världseliten av trummisar. Hans stil är ohärmbar.

Kommer någon att ersätta honom kommer hela soundet ändras... För ingen har samma stil som Mike. Han är en absolut förebild för mig och har inspirerat mig till att börja spela trummor igen. Det tog dock väldigt lång tid innan jag lärde mig tycka om bandet som helhet, då progressiv musik inte är direkt lätt att lyssna på och uppskattas inte av alla.


Men efter att jag blev närmare introducerad till Dream Theater via min gode vän "Svensken", så tog det inte allt för lång tid innan jag var frälst. Jag satt veckovis och lyssnade igenom album efter album och bara föll mer och mer för deras unika stil. Därifrån tog jag klivet till Opeth som är ett par snäpp tyngre och minst lika säkra rent musikaliskt. Och därifrån har det blivit lite andra grupper som spelar progressivt av olika stilar. 


Några progressiva band som lätt ska kikas upp (på Spotify) om ni gillar sådan musik är följande:
On Thorns I Lay 
Ghost Brigade 
*
ISIS 
Outworld 
Zenith 
Gates Of Winter 
Textures 


Helt klart värda band att kika in. Alla lirar olika stilar men alla har samtidigt en viss tyngd men är sjukt musikaliska och melodiska i vissa partier... Sen har vi självklara band som Dream Theater, Opeth och Meshuggah...


Nåja, tillbaka till huvudfrågan... Kan någon fylla upp luckan Portnoy lämnat i bandet? Och i sånt fall... Vem? Kom med förslag!


Stay true. Stay awesome.

Av Herr Dunderskägg - 17 september 2010 01:04


Trummisar får mycket skit av övriga musiker, men om sanningen ska fram så är ju ändå trummisen den drivande kraften i ett band. Takt, break och så mycket mer bestäms av trummisarna i diverse band. Inte sångarna, inte gitarristerna, inte basisterna... TRUMMISARNA!


Visst, det finns ju trummisar som inte är så kul att titta på. Dom kan vara riktigt sjukt säkra tekniskt, kan spela många olika stilar, vara säkra på taktbyten och kunna göra snygga fills osv osv osv... Men inte många RÖJER som The Animal från mupparna. Men jag har hittat en kandidat. En klassiker från Youtube.


Bandet ni nu skall se heter Rick K. & The Allnighters och är ett coverband från USA. Kolla in trummisen som showar nåt så grönjävligt under HELA låten! Resten av bandet är helt ointressant. Det är batteristen, Steve Moore, som är höjdpunkten.


Enjoy!




Stay true. Stay awesome.

Presentation


Skäggig. Bloggar ibland.

Omröstning

Hur länge har du följt bloggen?
 Sedan starten 2009
 Följer den bara sporadiskt
 Hittade den just
 Din blogg är skit, vem bryr sig?

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27 28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards