Stay True! Stay Awesome!

Alla inlägg den 7 december 2009

Av Herr Dunderskägg - 7 december 2009 15:30


December fortsätter harva på, men ännu syns inga spår av snön. Vi har hunnit en vecka in i December, och vi har avklarat andra advent redan. Det är bara sjutton dagar kvar till julafton. Och ännu återstår ett par-tre julklappar. Men det bästa är att jag inte behöver köpa ALLA julklappar till julafton, eftersom äldsta broren, svägerskan och lilla Märta inte kommer förrän i mellandagarna. Och Johannas grabb ska inte fira jul med oss heller, så den julklappen kan jag också spara till mellandagarna. Så jag kommer faktiskt ha pengar kvar... Om inte så mycket...


Sitter här i Uppsala ännu, ska väl hem ikväll (om jag får plats i Kimmies bil vill säga) och städa lite och så. Linnea kommer ju på Onsdag. Frågan är bara... Ifall jag kan fixa skjuts eller låna bil tills dess så jag kan hämta henne vid bussen. Det löser sig! Det är ju såna sjuka priser på bussarna mellan Uppsala och Gimo. Vad fan... 80 spänn för 5 mil. Inte ens bensinen är så dyr!


Alla som ska klapphandla t ex. Alla tjänar ju på att åka bil... Rent bränslemässigt!
Om de ska handla i Uppsala (och bor i Gimo med omnejd) vill säga...


Tycker dom kan sänka priserna radikalt. Även busskorten har ju gått upp till löjligt dyra priser. Det kostar lika mycket per resa på ett busskort (om man drar av priset per resa på totala summan) som det gör att åka mellan Uppsala och Gimo om man har en bil som drar 0,7-0,8 liter/mil. Alltså. Om man ser på lite nyare bilar som faktiskt drar runt 0,4-0,5 liter/mil så tjänar man att åka (om man jobbar i Gimo och bor i Uppsala eller vice versa) bil varje dag till jobbet. Sjukt, inte sant?


Sänk priserna på bussbiljetter och busskorten så kanske folk faktiskt TJÄNAR på att åka buss varje dag. Men det gör dom inte längre. Bra jävla dumt. Om jag får säga mitt. Rent bensinmässigt tjänar man inte ett öre, men om man ser till slitage och däck så tjänar man ju. Men det är inte många kronor. 10-15 spänn per dag. Visst, i längden kanske man tjänar några tusen. Men ja... Jag säger sänk priserna på bensinen med. Inte så hemskt mycket. Skulle räcka med att ha bensinen ligga på 10 kr jämnt. Och busspriser på 40-50 spänn som förr i tiden.


Alla skulle tjäna på det, och jag tror bussresenärerna ute på de regionala busslinjerna skulle öka märkbart. Nåja... Kommer väl inte hända med tanke på hur politiken ser ut nu för tiden. Utvecklingen med alternativa bränslen verkar ha bromsats, och man ser inte lika mycket om det längre som man gjorde för något år sedan då det var en jäkla hype över det. Och alternativa bränslen är just nu i stort sett lika dyrt som bensin. Och dieseln är sjukligt dyr den med nu. Men samtidigt så tjänar man fortfarande rent bränslemässigt på att åka bil istället för buss med de priserna vi har nu för tiden.


Äh... Nu babblar jag! Nu ska jag fortsätta surfa runt. Klapphandla lugnt, så ses vi i julstirret snart igen! 


_______________________


"Det tog mig femton år att upptäcka att jag inte hade någon författartalang,
men då var det försent att sluta för då var jag redan berömd." 
- Robert Benchley 

Presentation


Skäggig. Bloggar ibland.

Omröstning

Hur länge har du följt bloggen?
 Sedan starten 2009
 Följer den bara sporadiskt
 Hittade den just
 Din blogg är skit, vem bryr sig?

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards