Stay True! Stay Awesome!

Alla inlägg den 7 februari 2011

Av Herr Dunderskägg - 7 februari 2011 14:05


Den vackraste låten som Gary skrev under sin karriär måste vara "Johnny Boy". Som är en hyllning till nära vännen Philip Parris "Phil" Lynott (1949-08-20 - 1986-01-04). Lynott, som jag sa i förra inlägget var frontman för glamrockarna Thin Lizzy från starten 1965 till 1983 då Thin Lizzy splittrades och Lynott gick över till att samarbeta mera med sin forne bandmedlem (Moore). Lynott kan till exempel höras på "Out in the Fields" och "Parisienne Walkways". 



"When the leaves have turned

to brown, and winter's due.
As I watch the sun go down,
I'll think of you.


When I hear that wind blow,
all across the Wicklow mountains.
Sure it's you, I'll hear a calling.
Johnny boy, oh Johnny boy.
"


Stay true. Stay awesome.

Av Herr Dunderskägg - 7 februari 2011 11:09


I och med Gary's tragiska bortgång, kommer jag hylla den magi som han hade i sig och delade med hela världen. Jag kommer lägga upp en video med lite info runt varje dag, kanske t.o.m mer än en per dag, det vore ju det bästa! 


Han var ju ändå en av mina stora stora idoler. Första låten jag nånsin hörde med honom var Persienne Walkways, och det lade jag ju upp igår i och med nyheten runt hans död. Det är ett tomrum som sprider sig nu när han är borta. Hade hela tiden hoppats på att han skulle komma tillbaka till Sverige så man fick se honom. Men nu blev det TVÅ stycken jag inte hann se. Dio och Gary. :( Trist som fan.


Dagens video är klassikern, Over the Hills and Far Away.



Låten är tagen från Wild Frontier, från 1987. Over the Hills and Far Away gjordes senare i coverformat av finska metalgruppen Nightwish. På albumet märks även låtar som The Loner och Johnny Boy (som är en hyllning till Thin Lizzy-sångaren Phil Lynott som gick bort året innan albumet släpptes).

Gary Moore dog natten till Söndag på ett hotellrum i Costa Del Sol, i Spanien.
Han blev 58 år gammal. 


Stay true. Stay awesome. 

Presentation


Skäggig. Bloggar ibland.

Omröstning

Hur länge har du följt bloggen?
 Sedan starten 2009
 Följer den bara sporadiskt
 Hittade den just
 Din blogg är skit, vem bryr sig?

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards