Stay True! Stay Awesome!

Direktlänk till inlägg 12 mars 2011

Explosion vid Fukushima 1 (UPPDATERAD)

Av Herr Dunderskägg - 12 mars 2011 11:43


Där small det. Det var väl bara en tidsfråga, I guess... Man försöker kyla så gott det går nu efter explosionen, men uranet behöver flera dagar på sig att kylas ner, men Japanska regeringen påstår att det inte ska vara någon "fara" att omkringliggande området ska påverkas (vilket låter BULLSHIT lång väg)...


Strålningen var senast jag hörde över 20 gånger högre än normalt efter smällen. Något som man egentligen ska se allvarligt på, eller?!


Ni ser smällen via http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8701076.ab och där ser ni att det inte var någon liten smäll, det är ju en sån kraftig explosion så man med blotta ögat kan se den kraftiga chockvågen som explosionen bildade.


Man blir lite skraj...


[UPPDATERING 13.32] "Den strålningsmängd per timme som uppmäts vid Fukushima 1 motsvarar den som är tillåten under ett helt år, skriver nyhetsbyrån Kyodo."

 
 
Ingen bild

Samantha

12 mars 2011 12:15

ok, visst detta är inte bra, inte bra alls. MEN, man vet inte var explosionen var, alltså om det var i det yttre höljet eller "längre in". Att radioaktiviteten är 20ggr mer än normalt? Har dom sagt var denna mätning är gjord, inne eller utanför kontrollerat område? Som sagt, det ser verkligen inte bra ut men man ska inte tro på allt media säger heller ;)

Herr Dunderskägg

12 mars 2011 12:21

Enligt mätningar som gjorts efter i det närliggande området ska strålningen vara 20 gånger högre än normalt, men det kan också vara i och med att den radioaktiva ångan som byggt upp trycket (och förmodligen också skapat explosionen) spridits mer än vad den egentligen ska (då den egentligen ska släppas ut i små mängder med jämna mellanrum).

Så vi får vänta och se hur det utvecklar sig. Som det lät var det det yttre höljet som flög i luften, men det kan mycket väl vara så att explosionen har skadat det inre höljet med (med tanke på hur kraftig explosionen var) och som sagt... Detta blir ett "waitinggame".

 
Ingen bild

Erik

12 mars 2011 12:39

Att strålningen är 20ggr högre än normalt behöver ju inte heller betyda att den nått skadliga nivåer.
Tidningarna tycker ju om att vända å vrida på rubriker...

Herr Dunderskägg

12 mars 2011 12:43

Nej förvisso, men jag ser fortfarande lite oroande på saken. Visst, det kan vara så att det inte alls blir några stora utsläpp på nåt vis. Men det kan också bli just motsatsen, att en större dos radioaktivitet just slipper ut ur byggnaden, och det vore katastrofalt.

Sen är det bara att hoppas på att vinden ligger "rätt" så att det blåser ut till havs och tas med regnet ner i djupet.

 
Ingen bild

Samantha

12 mars 2011 13:19

Hahaha, din sista kommentar där var väl...ja, läs lite på vattenfall.se så får du kanske en bättre och mer sanningsenlig blick över hur ett kärnkraftverk funkar ;)

Herr Dunderskägg

12 mars 2011 13:27

Har kommit fram uppgifter på att det inre höljet ÄR skadat, men att reaktorhärden ligger en nivå UNDER det som flög i luften, så tur i oturen, men det ska fortfarande vara skador och en risk för härdsmälta finns fortfarande eftersom kraftverken och eltillförseln har blivit skadat av tsunamin OCH skalven (över 50 efterskalv)...

Så kyls inte härden ner ordentligt, så kommer det ju fortfarande finnas en risk för att det smäller ännu värre nästa gång!

Jag skriver bara om det på en ren intressenivå, inte att jag ska va någon expert på det. Don't shoot the ducking messenger Manta... Inte nice nånstans!

 
Ingen bild

Erik

12 mars 2011 13:19

Varför oroa sig i onödan för? Vilket slöseri på energi ^^
Ja vi lär ju aldrig känna av de så, de hände ju inte speciellt mycket efter Tjernobyl och där var utsläppen stora.

Herr Dunderskägg

12 mars 2011 13:30

Förvisso sant... Men om sätter det i det långsiktiga perspektivet, så kan det vara riktigt skadligt. Tänk alla Tjernobylbarn, missbildade pga utsläpp, även de som blev födda 20-30 år EFTER olyckan pga radioaktiviteten hade muterat celler osv...

Det är den osynliga faktorn jag är mer för än själva smällen i sig. Jag vill föra en diskussion, helt klart om detta, och det är dessa reaktionerna jag är ute efter.

Tjernobyl är ju fortfarande en spökstad och kommer inte vara beboelig på många många hundra (kanske t.o.m tusentals) år... Så jo, det var märkbart.

 
Ingen bild

Samantha

12 mars 2011 13:33

Jag menar inget illa men "ser" en aning okunskap och eftersom du uppenbarligen har ett intresse så är det väl bra om du får tips på var du kan läsa mer, eller? Jag jobbar ju ändå på verket och är inte helt lost i ämnet.
Typ som att jag skulle uttala mig en massa om hockey, och hade jag fel eller inte helt rätt bild/uppfattning så skulle jag bli glad om nån kunde förklara eller hjälpa så jag förstod. Så va inte så känslig gosse ;)

Hur som helst är det bajs det som händer, riktigt bajs!

Herr Dunderskägg

12 mars 2011 13:41

Aiight aiight... Then I'm with ya!

Jo, men har uppdaterat inlägget med om hur det ligger till enligt nya uppgifter.. Skriver dom här med:

"Den strålningsmängd per timme som uppmäts vid Fukushima 1 motsvarar den som är tillåten under ett helt år, skriver nyhetsbyrån Kyodo."

Så ja, det är bajs... RIKTIGT RIKTIGT bajs! Men tydligen är innerhöljet inte ALLVARLIGT skadat heller, men det finns läckor lite varstans tydligen...

 
Ingen bild

Samantha

12 mars 2011 13:46

Ja, jag hörde det imorse och det oroar mig. I Sverige är maxdosen/år för de som jobbar i radiologisk miljö 50 mSv (men forsmark har 20 mSv). Att det skulle vara skador på det "innersta höljet" är riktigt illa, för vem skulle gå in och laga det ens om det gick? Hade jag varit i Japan nu skulle jag (jag vet att större delen av landet tänker så men) dra därifrån.

Herr Dunderskägg

12 mars 2011 13:48

Alla svenskar har manats att åka hem, och tydligen lyfter det flygplan hela tiden med destination Sverige as we speak, så...

Läste nyss, en uppdatering från 13.35 då sades det att strålningen minskat markant sista timmen, men att det fortf finns strålning som lyckas ta sig ut...

Precis, det går liksom inte att dra in dit utan att liv kommer sättas på spel liksom. En rätt säker död.. Och något sånär snabb (men extremt plågsam). Så detta är sjukt hemskt!

 
Ingen bild

Erik

12 mars 2011 14:04

Nu menade jag inte att den inte var märkbar i Tjernobyl, jag är inte dum.
Men här har man knappt märkt av det.

"Den strålningsmängd per timme som uppmäts vid Fukushima 1 motsvarar den som är tillåten under ett helt år, skriver nyhetsbyrån Kyodo."

Det betyder ju heller inte att det på något sätt är farligt än, beror ju helt på vad man har för gränsvärden och jag är rätt så säker, dock spekulerar jag bara nu, att Japanerna har ganska strikta krav.

Kan ju vara så att Kyodo är Japans motsvarighet till aftonbladet.

Herr Dunderskägg

12 mars 2011 14:06

Hehe, nej jag menade inte att låta nedlåtande heller, så.. :)

Det var Forsmarksverket som upptäckte strålningen från Tjernobyl, så märkbart var det ju på sätt och vis här i Sverige...

Jojo, men sen är Japaner, Japaner... Och dom är ju strikta i sin kultur, vad gäller i stort sett allt. Men, visst... Det kan även betyda att just det ÄR nåt allvarligare som pågår där än vad man trott... Men låt oss hoppas att så INTE är fallet.

 
Ingen bild

Erik

12 mars 2011 15:34

Lugnt =)

Jojo, det är jag helt medveten om, men vi fick inga märkbara effekter på det här i Sverige.

Låt oss vara realistiska, Japaner ligger långt fram i teknikutvecklingen och är dessutom ett av världens rikaste länder.
Ser inte varför det skulle vara allvarligare än vad man tror. Strålningen har redan minskat sa du.

Herr Dunderskägg

12 mars 2011 15:42

Jojo, det har den ju... Men i nån rapport för bara några minuter sen hörde jag att strålningen INUTI kraftverket (1an som small) var 1000 gånger högre än normalt, men att den tjocka betongen hindrar den... För nu!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Herr Dunderskägg - 29 april 2017 23:35

För 16 månader sedan ändrades mitt liv, radikalt.   Jag blev lämnad av den största kärleken jag någonsin haft. Hela min värld vändes uppochned och jag hamnade i ett chocktillstånd som släppte 6 månader efter att förhållandet tagit slut.  6 måna...

Av Herr Dunderskägg - 17 mars 2017 23:19

"Tyst. Säg inget." berättar hjärnan."Ingen kommer ändå att lyssna.", fortsätter den. Jag måste ändå få ur mig mina tankar. Hela min kropp skriker "NEJ!! SÅ JÄVLA ONÖDIGT ATT KLAGA!!" Ja... Kanske... Men... Jag behöver en kram. Jag behöver en lu...

Av Herr Dunderskägg - 10 augusti 2016 16:07

  Inget ont som inte har något gott med sig, brukar det ju heta. Nej, precis. Men ibland tar det tid innan man upptäcker att det faktiskt kanske finns något gott i allt elände.   För lite mer än 7 månader ändrades mitt liv totalt. På bara en mi...

Av Herr Dunderskägg - 30 juni 2016 17:26

  Här sitter jag. Nyss hemkommen från jobbet.    Här sitter jag. I min lägenhet.    Här sitter jag. Med tårar rinnandes längs kinderna.   Här sitter jag. Ensam.   Livet blir inte som man väntat sig. Det är en sak som är säker.    ...

Av Herr Dunderskägg - 28 juni 2016 17:34

  En vilsen själ i en allt för stor och otydlig värld.   Jag kanske syns mer än jag borde. Jag tar nog mer plats än vad jag förtjänar. Jag låter mer än vad folk orkar höra på. Jag kanske är överdrivet på.    En stor personlighet i en ...

Presentation


Skäggig. Bloggar ibland.

Omröstning

Hur länge har du följt bloggen?
 Sedan starten 2009
 Följer den bara sporadiskt
 Hittade den just
 Din blogg är skit, vem bryr sig?

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards