Stay True! Stay Awesome!

Alla inlägg den 7 januari 2010

Av Herr Dunderskägg - 7 januari 2010 15:30

Vi inleder med ett utdrag från vårat kära Wikipedia:

"Genom 1647 års jaktstadga infördes skottpengar på varg i Sverige. Före 1850 var vargar talrika till och med i Skåne men 1862 fälldes de sista sex vargarna där. Under andra hälften av 1800-talet minskade antalet vargar snabbt i Sverige av flera orsaker: ökat jakttryck, brist på villebråd, ökat användande av stryknin från 1830 samt sjukdomar hos vargen.

Innan år 1900 var södra Sverige utan vargar: den sista vargen i Småland sköts 1868, de sista två vargarna i Stockholms län 1871, Upplands sista varg 1894 och Värmlands sista varg 1896. Den svenska vargstammen vid år 1900 kan uppskattas till ett hundratal djur och under 1950-talet kan stammen uppskattas till omkring 20 djur.

Fram till 1800-talets början fanns varg i hela Sverige. 1840 sköts närmare 600 vargar. Från mitten av 1800-talet inleddes en kraftig nedgång och snart var vargen försvunnen från södra Sverige. Fram till 1965 betalade staten ut skottpengar för varg men från den 1 januari 1966 blev vargen fridlyst. Vid den tidpunkten fanns det högst ett tiotal vargar kvar. På grund av olaga jakt fanns det 1980 endast en varg kvar"

2008 beräknades vargstammen ha vuxit till 220 vargar (på ett ungefär) och siffran i år är ännu högre. Återväxten är god, och utrotningshotet börjar bli avlägset. Så därför förstår jag inte vad alla gnäller om?! Gnäll om älgar och rådjur också?! Eller varför inte grävlingar eller vildsvin? 
Vargen har varit fridlyst i över 30 år! Get over it allready! 

Visst finns det säkert några idioter kvar som skjuter utan att ha godkänd anledning (vi snackar då samerna, som skjuter av vargen pga att vargen ger sig på renarna). Men vargen måste ju få äta sig mätt den också. Jag bryr mig inte om får, renar, älgar, hjortar eller rådjur. Survival of the fitest finns det något som heter. Och vargen står LÅNGT över de djur jag just räknade upp, i näringskedjan. Det är ett majestätiskt djur som, tyvärr, blivit en skräcksymbol i Svenska (och andra kulturers) barnhistorier. Man skräms upp som liten och bär med sig skräcken om vargen till vuxen ålder... I alla fall var det så förr i tiden, och mycket därför tror jag att man hetsjagade vargen till nästan utrotning.

Men, visst kan jag förstå oron att det ska bli samma visa igen, bara för att det nu finns en jaktperiod/kvot att skjuta av några vargar (27 stycken 2009/10). Och då får man tänka på att vargar föder kullar av ungar varje år. Så man kan väl räkna med 2-5 vargar per dräktig hona då. Så återväxten ser ju väldigt god ut. Och så länge det inte bedrivs olaga jakt, så ska ju återväxten kunna nå över 300 vargar inom ett par-tre år.

En annan grej jag tänkt på...
Jag har alltid velat smaka varg. Undrar hur det smakar?! Jo, jag är allvarlig...!

Faktiskt.

Har ätit mycket i mina dagar, men inte varg.
Vill även smaka struts, orm och krokodil. Är lite nyfiken på det. Har glömt även hur kanin/hare smakar. Har inte ätit det sedan jag var väldigt liten tydligen. Måste fixa fram nåt sånt kött snart. Vore nice!


Nu retar jag vissa, det kan jag tro... Inte för att jag bryr mig. Har ni åsikter får ni gärna dela med er av dom. Men jag tänker inte lyssna på dom. Hehehe...

Nu ska jag fortsätta städa! Herrå!

___________________________________
"Den frågan måste jag svara orutinerat ja på..."
- Christer Abrahamsson 

Presentation


Skäggig. Bloggar ibland.

Omröstning

Hur länge har du följt bloggen?
 Sedan starten 2009
 Följer den bara sporadiskt
 Hittade den just
 Din blogg är skit, vem bryr sig?

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards